Munkavállalók véleményének felmérése - Munkaügyi Fórum Blog
Munkavállalók véleményének felmérése: Miért fontos és milyen kérdéseket tegyünk fel?

2022.03.11.

Written by M. Aurél

A vállalatok csak akkor lehetnek sikeresek, ha a dolgozóik elégedettek és motiváltak. Ehhez azonban a vezetőknek ismerniük kell a munkavállalók elégedettségét, aggályait, meglátásait, mivel csak ezek ismeretében tudnak olyan intézkedéseket tenni, amivel megfelelő feltételeket tudnak biztosítani az alkalmazottak és a cég működése számára. Többek között ezért is  szükséges nagy hangsúlyt fektetni a vélemények felmérésére.

A munkavállalókat különböző gondok frusztrálják a munkahelyükön, amiért nem teljesen elégedettek és ami felmondásra is sarkallhatja őket. Van, aki:

  • nem találja meg a közös hangot a kollégáival
  • elégedetlen a fizetésével
  • nem szereti a főnökét vagy annak stílusát
  • úgy érzi nem kap elismerést a kemény munkájáért
  • feleslegesnek érzi magát
  • elégedetlen a pozíciójával, stb.

Ezeket az rizikó faktorokat, melyek komoly fluktuáció kezdetei lehetnek, érdemes minél hamarabb felkutatni és megtalálni.

A dolgozói elégedettség megismerésére a legegyszerűbb és legpraktikusabb módszer a kérdőíves véleménykutatás. Ez főleg akkor nagyon hasznos, ha a cég több tíz vagy több száz dolgozót foglalkoztat, vagy több telephellyel rendelkezik szerte az országban vagy a világban. Hiszen személyesen beszélgetni minden munkavállalóval ilyen esetekben gyakorlatilag lehetetlen.

Az elégedettség a cég olyan fokmérője, amin folyamatosan dolgozni kell. Nem elég csak egyszer megteremteni, majd kipipálni, hogy ez is megvan. Ugyanis egy idő után elvész. Főleg, ha változások történnek a cégben. Ezért nem elég csak egyszer felmérni a munkavállalók véleményét. Időről időre, de minimum évente egyszer érdemes megkérdezni a dolgozókat, hogy mit gondolnak a vállalat működéséről.

Az elégedettségi felmérésnél nagyon fontos, hogy ösztönözzük a munkavállalókat a részvételre és az őszinte válaszadásra. Tegyük számukra világossá, hogy minden egyes dolgozó véleménye számít, hiszen csak ezáltal lehet megfelelő döntéseket hozni és érdemi változtatásokat eszközölni.

Azonban ahhoz, hogy az alkalmazottak szívesen kitöltsék a kérdőívet, lényeges szempont, hogy érthető, egyszerű, névtelen és viszonylag rövid legyen. Minél bonyolultabb és összetettebb kérdéseket és válaszadási lehetőségeket adunk meg, az annál jobban elveszi a dolgozók kedvét a kitöltéstől.

Milyen előnyei vannak az elégedettségi véleménykutatásnak? - Munkaügyi Fórum Blog

Munkavállaló értekezlet –  Forrás Pexel

Milyen előnyei vannak az elégedettségi véleménykutatásnak?

Ahogy a bevezetőben is említettük a dolgozók véleményének felmérésére azért is van szükség, hogy megismerjük, mennyire boldogok és elégedettek a munkahelyükkel. Hiszen ez a jól működő cég egyik alapköve. D ezen túlmenően a kérdőíves kutatás azért is fontos, mert:

  • Az alkalmazottak fontosnak érzik magukat!

Amikor lehetőséget adunk a dolgozóknak, hogy elmondják a véleményüket a munkáról, a kollégákról, a cég működéséről és a vállalati kultúráról, akkor nagy valószínűséggel érzik úgy, hogy megbecsülik őket. A véleményüket fontosnak tartják, ezért szívesen el is mondják azt. Viszont ez az érzés könnyen a semmibe vész, ha nem a kapott visszajelzések alapján cselekszünk. Ekkor ugyanis azt fogják gondolni az alkalmazottak, hogy véleményüket figyelembe sem veszik és teljesen fölösleges bármilyen visszajelzést adniuk.

  • A dolgozók bátran véleményt nyilváníthatnak!

Sokan küzdenek elégedetlenséggel a munkahelyükön, de nincs bátorságuk ezt a vezetőjüknek elmondani. Ehelyett inkább magukba fojtják és csak reménykednek a változásban.
Az elégedettségi felmérés viszont lehetőséget nyújt a számukra, hogy névtelenül és következmények nélkül kifejtsék az aggályaikat vagy épp újszerű ötletekkel álljanak elő.

  • Fény derül a vállalat erősségeire és gyengeségeire!

A munkavállalók válasza számos aspektusban értékes belső képet ad a szervezet aktuális állapotáról. Mi az, ami megfelelően működik? Milyen problémák vannak jelen? Min szükséges változtatni? Vagy mi az, amire nagyobb hangsúlyt kell fektetni?
A felmérésből kapott információk utat mutatnak, hogy milyen irányba kell fejlődni és változásokat alkalmazni.

  • Új ötleteket kapunk a fejlődéshez!

Kétség sem fér hozzá, hogy a legtöbb esetben az alkalmazottaknak vannak a legjobb ötleteik arra, hogyan lehet fejleszteni a céget. Mik azok a lépések, amelyek segíthetik a vállalat hatékonyabb működését? Milyen termék/szolgáltatásfejlesztést lehetne bevezetni vagy épp hogyan lehetne jobb az ügyfélszolgálat? Hiszen ők azok, akik nap mint nap közvetlenül tapasztalják a saját feladataikon keresztül, hogy mi működik és mi nem, illetve mire lenne igény. Ezért releváns tippeket adhatnak, amiket érdemes megfontolni és alkalmazni.

Kérdések, amelyeket érdemes feltenni a munkavállalóknak - Munkaügyi Fórum Blog

Véleményinterjú egy munkatárssal –  Forrás Pexel

Kérdések, amelyeket érdemes feltenni a munkavállalóknak!

Ahány cég, annyiféle információra van szükség, ami a megfelelő működést segíti elő. Nincs egy egységes protokoll, hogy pontosan milyennek kell lennie a kérdőívnek. Milyen kérdések vagy válaszadási lehetőségek legyenek benne. Csupán egy valamire érdemes odafigyelni! Törekedjünk az egyszerű, hétköznapi nyelven történő megfogalmazásra. Ne használjunk szakzsargont, ehelyett inkább őszintén és közvetlenebb módon kommunikáljunk, hogy a dolgozóktól is érdemi válaszokat kapjunk.

Íme, 15 kérdés, amelyeket alkalmazni lehet egy elégedettségi felmérésben vagy inspirációt adhatnak egy saját kérdéssor kialakításához!

1. Mennyire érzed magad boldognak/elégedettnek a munkahelyen?

Az egyik legalapvetőbb kérdés, amellyel egy képet kaphatunk arról, hogy a munkavállalóink jól érzik-e magukat a vállalatnál vagy csupán elviselik a mindennapokat. Ezt a kérdést kérhetjük, hogy értékeljék egy 1-től 10-ig terjedő skálán vagy fejtsék ki érzéseiket.

2. Jó kapcsolatban vagy a kollégákkal?

A munkatársak közötti jó kapcsolat erőteljesen befolyásolja a munkahelyen a pozitív légkör kialakulását. Ami hatással van a teljesítményre, elkötelezettségre, motiváltságra. Ha a kollégák közötti viszony feszült, akkor meg kell nézni, mi okozza a problémát és azt gyorsan és hatékonyan kezelni.

3. Úgy érzed, hogy megbecsülik a munkádat?

A dolgozói elkötelezettség egyik fő motorja, ha érzi, hogy munkáját elismerik és dicséretet vagy építő jellegű kritikát kap, ha épp arra van szükség. Ezért mindenképp érdemes megkérdezni, hogyan érzi, hogy mennyire van értékelve a munkája.

4. A vezetőség értékeli a meglátásaidat/kétségeidet/ötleteidet?

Sokszor az is problémás lehet, hogy egyáltalán lehetőség nyíljon, hogy a dolgozók elmondhassák véleményüket a vezetőiknek. Ám, minden ilyen jellegű beszélgetésnek is csak akkor van értelme, ha az meghallgatásra, megértésre talál és foglalkoznak is vele. Ezért fontos kideríteni, hogyan látják az alkalmazottak ezt a területet.

5. Szerinted cégünk megfelelő lépéseket tesz a dolgozók jól-létének/szakmai fejlődésének elősegítése érdekében?

A jól-lét és a fejlődési lehetőség két meghatározó tényező a dolgozók karrierjében. Hiszen ahhoz, hogy lojálisak és produktívak legyenek a vállalatnak is szerepe van. Képzések vagy edzőtermi bérletek biztosításával, amivel hozzájárul az alkalmazottak készségeinek és testi-lelki egészségének a növeléséhez. Viszont van, hogy ehhez nem a legmegfelelőbb lehetőségeket biztosítja. A munkavállalók viszont javaslatokat tehetnek, hogy mi lenne az igazán ideális lépés ezen a téren.

6. Úgy érzed, hogy cégünk biztosít minden olyan feltételt (munkaruha/technológiai eszközök/komfortos berendezés, stb.), ami lehetővé teszi számodra a megfelelő munkavégzést?

Bármennyire igyekeznének a dolgozók minél többet kihozni a munkájukból, ha a megfelelő erőforráshiány miatt folyton akadályokba ütköznek. Emiatt időt kell fordítaniuk olyan megoldandó kihívásokra, amelyek elveszik az energiát a valóban értékteremtő feladatoktól. Ez frusztrációt okoz és egy idő után elgondolkodnak azon, hogy máshol folytassák-e karrierjüket, ahol a sikerhez szükséges eszközök biztosítva vannak.

7. Úgy érzed, hogy a jelenlegi pozíciódban szakmailag ki tudsz teljesedni?

A munkavállalók olykor úgy érzik, hogy többre hivatottak a jelenlegi munkakörüknél. Mert ambiciózusak, karrieristák vagy mert a cégnél töltött idő alatt sokat fejlődtek. Az aktuális feladataikba belefásultak, a kiégés határán vannak, ezért új kihívásokat keresnek és úgy gondolják tudásukat más, felelősségteljesebb pozícióban is tudnák kamatoztatni. Érdemes ezzel az információval tisztában lenni, ha nem akarunk egy megbízható munkaerőt elveszíteni. Hiszen, ha nem nálunk, akkor máshol fogja megtalálni a számításait.

8. Cégünk megfelelő előrelépési és karrierfejlesztési lehetőségeket kínál?

Az előző kérdéshez kapcsolódóan megtudhatjuk a választ arra, hogy milyen igényei lennének a munkavállalóknak a szintlépéssel és fejlődéssel kapcsolatosan. Ezzel nagyon sokat tudunk segíteni az alkalmazottak karrierjén és fokozni tudjuk az elkötelezettségüket is.

9. Úgy gondolod, hogy a munka arányosan oszlik el a csapattagok között?

Az egyenletes munkamegosztás elméletileg magától értődő mindenki számára. Azonban ez gyakorlatban sokszor már nem valósul meg. Mert a lelkiismeretesebb munkavállalók hajlamosak plusz feladatokat elvégezni, még ha ez több időbe is telik. Míg mások inkább szeretik magukat kihúzni a teendők alól. De a vezetők is abba a hibába eshetnek, hogy a munka nagyobb részét a produktívabb alkalmazottjaikra bízzák. Ez hosszú távon feszültséghez és akár felmondáshoz is vezethet.

10. Észszerűnek tartod a munkaterhelést?

A túlzottan magas munkaterhelés fizikailag és mentálisan is kiégeti a munkavállalókat és egy idő után úgy érzik, nem bírják tovább és feladják. Ennek ellenére beleesnek ebbe a hibába. Ez egyrészt a szervezeti kultúrából, másrészt a dolgozók perfekcionista, maximalista tulajdonságából és hozzáállásából fakad. Segítséget viszont nem minden esetben kérnek. A felmérés viszont pont ezt segít kideríteni.

11. Az információk hatékonyan és időben érkeznek meg hozzád a vezetőségtől?

A gördülékeny munkavégzés és működés egyik alapja a megfelelő kommunikáció. Az információk hatékony és időben történő közvetítése kulcsfontosságú, főleg, ha ez közvetlenül érinti a munkavállalókat is. A kommunikáció minőségére mindenképpen érdemes rákérdezni, hiszen ha ez nem jó, az a vállalat termelékenységére is negatívan hat.

12. Megfelelőnek tartod a szervezeti kultúrát?

Azaz mindazt, ahogy a dolgok a cégen belül működnek. Ez a kérdés segít felmérni, hogy a vállalati kultúra megfelelően működik-e vagy javításra szorul. Ha válaszok többsége pozitív, akkor a helyzet összességében optimális és ezt elég folyamatosan szinten tartani vagy még jobbá fokozni. Viszont, ha több a negatív válasz, akkora itt az ideje a vállalati kultúrát újratervezni és átalakítani.

13. Mit gondolsz, mi szorul változtatásra/fejlesztésre a cégben? Ezeket hogyan lehetne megoldani?

Vezetőként úgy gondolhatjuk, hogy jól ismerjük a szervezetben felmerülő problémákat. Azonban előfordulhat, hogy nem látjuk a fától az erdőt. Ezért szükség van mások nézőpontjára is, ahol a megoldás kulcsa is ott rejtőzhet.

14. Mi az, amivel maximálisan elégedett vagy a cégben? Esetleg hogyan lehetne ezt még jobbá tenni?

A 13. és 14. kérdés lehetőséget ad a dolgozóknak, hogy konkrétan is kifejtsék, mi az, amivel elégedetlenek vagy abszolút jónak tartanak a munkahelyükön. Illetve javaslatokat tehetnek, hogy lehet ezeket a helyzeteket megoldani vagy még jobbá tenni. Ahány munkavállaló annyiféle látásmód és megközelítés, ezért biztos, hogy rá tudnak világítani olyan dolgokra, amit vezetőként nem veszünk észre, de mindenképpen foglalkozni kell vele.

15. Ajánlanád cégünket barátaidnak/családtagjaidnak/ismerőseidnek munkavállalás vagy termék/szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban?

Ez két olyan fontos információ, amely sokat segíthet a vállalat működését megfelelő irányba terelni. Egyrészt, ha a dolgozók többsége úgy nyilatkozik, hogy nem ajánlaná másoknak a céget, mint munkahelyet, az megtartási és toborzási szempontból is egy negatívum, amin dolgozni kell.

Másrészt, ha a terméket/szolgáltatást sem javasolnák másoknak, akkor meg kell vizsgálni, hogy min kell változtatni vagy fejleszteni, ami által valóban bizalmat szavaznak a produktumunknak.

Az alkalmazottak elégedettségének felmérése felér akár a teljesítményük értékelésével is. Gyakran olyan témaköröket tár fel, amelyekről mindaddig nem derül ki, hogy valójában kihívást jelentenek.

Kritikus fontosságú, hogy egy vállalat tudja hogyan alakul a dolgozók elégedettsége, lojalitása vagy hogy milyen területek szorulnak fejlesztésre. A véleménykutatás képes pontosan meghatározni a munkaerő prioritásait, ami által a vezetőség átláthatja a cég helyzetét és tudni fogja mi a helyes irány, amire az erőfeszítéseiket összpontosítani kell.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Forrás

Ajándék munkaügyi segédanyagok és naptárak a 2024-es évre - Munkaügyi Fórum