Az MI terjedésével állások alakulnak át - Munkaügyi Fórum
Az MI terjedésével állások tömegei alakulnak át

2023.06.14.

Written by M. Aurél

A mesterséges intelligencia már most is lényeges szerepet játszik az élet majdhogynem minden területén, térhódítása várhatóan még nagyobb méreteket ölt majd az elkövetkezendő években. Ez a dinamikus innováció megállíthatatlan, szándékosan azonban előnyt kovácsolhatunk a technológiából. A rugalmasság, valamint a rapid válaszreakció jelenthet megoldást mindazok részére, akiknek munkáját kiváltja majd az MI.

A mesterséges intelligencia számos megnyilvánulási módja sokunk részére még nehezen befogadható, hiszen gyakran emberi választ ad, amellett, hogy nagyon is emberfeletti képességekkel rendelkezik. A chatbotok mellett találkozhatunk már ún. voicebotokkal is, amik támogatásával emberi hangon megszólaló mesterséges IQ-val társaloghatunk, valamint videobotokkal, amik többek között weboldalakon, webshopokban segítik a vevőkkel kibontakozó interakciókat. De nem vagyunk messze attól sem, amikor a MI-modelleket összekapcsolhatjuk, hogy egymással kommunikáljanak, így példának okáért könnyedén kialakíthatunk belőlük egy fókuszcsoportot a termékeink tesztelése céljából.

„Arra számíthatunk, hogy a mesterséges intelligencia nagyon sok helyen meg fog jelenni. De annak, hogy ténylegesen haszonnal alkalmazzák, megvannak a releváns feltételei, amiket nem is olyan egyszerű teljesíteni. Látható, hogy annak lesz megfelelő esélye, akinek sok adata, valamint megfelelő adatgazdálkodása van. Ezzel együtt vannak olyan emberei, akik az üzleti nehézségeket le tudják fordítani a mesterséges intelligencia nyelvére, ezen kívül effektíven tudják alkalmazni a rendelkezésre álló instrumentumokat. Az MI már ma is kikerülhetetlen. Minden szinten bele szükséges építeni a vállalkozás működésébe, integrálni szükséges a meglévő rendszerekkel”- hívta fel a figyelmet dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke.

MI-lehetőségek, majdhogynem határok nélkül

A mesterséges intelligencia a vásárlói szolgáltatásokban is releváns szerepet játszik a chatbotok, ezen kívül virtuális asszisztensek formájában, amik képesek rapid módon, valamint effektíven válaszolni az ügyfelek kérdéseire. De az MI alkalmazása a raktárkezelésben, valamint a logisztikában is megtalálható, ahol a készletgazdálkodást, ezen kívül az útvonaltervezést optimalizálja. A jövőben még több területen alkalmazzák majd az online kereskedelemben. Példának okáért a virtuális próbafülkék esetén, amik lehetővé teszik a vásárlók részére, hogy virtuálisan „próbálják fel” a ruhákat, mielőtt megvásárolnák őket. Mindezeken túl a dinamikus árazási stratégiák kialakításában is használhatják, amik figyelembe veszik a keresletet, a versenyt, az időjárást, ezen kívül a raktárkészletet.

„Az MI elterjedése felveti, hogy mennyien veszítik majd el miatta a munkájukat a jövőben. Véleményem szerint nem ez a kérdés, sokkal inkább az, hogy mennyire lesz valaki képes alkalmazkodni az újabb helyzethez. Nem lesz könnyű, mert túl hatalmas a változás, továbbá túl rapid a tempó. Most mindennél fontosabb, hogy nyitottak legyünk, sok lépcsőt szükséges egyszerre, helyből átugranunk. Mindenkinek végig szükséges gondolnia, hogy részére mi az érték saját magában, a cégében, az embereiben. Akik mindezzel nincsenek tisztában, könnyen alul maradhatnak a versenyben. Ahogy azok is, akik lassúak, konzervatív gondolkodásmóddal bírnak, nehezen döntenek. Meg szükséges reformálni a látásmódot aszerint, hogy az emberekre, ezen kívül a gépekre együtt tekintsünk. Egy dolgozó már nem csak arra képes támaszkodni, ami ő maga, hanem mindenre, amit az emberiség tud. Lesz egy pont, ahol érezni fogjuk, hogy mi elég, mi az, amihez nem akarunk gépet használni” – mondta el Keleti Arthur, jövőkutató, az Informatikai Biztonság Napja alapítója.”

Munkaügyi Fórum hírlevél
Iratkozz fel, hogy első kézből értesülj a munkaügyi, HR, adózás, TB és digitalizáció hírekről!
Hírlevél és Általános Szerződési Feltételek*
Adatkezelési tájékoztató (GDPR)*
Online Munkaidő Nyilvántartó Rendszer Ingyenes START csomag - Munkaügyi Fórum blog
Nagyvállalati munkaügyek kezelésére OLM Rendszer - Munkaügyi Fórum blog