Toborzás – Nem csak a jelöltnek kell felkészülni az interjúra

}

5 perc olvasási idő

Utoljára frissítve: 2022.03.01

Written by M. Aurél

2021.01.21.

A sikeres tárgyalás alapja, a megfelelő felkészültség. Ez nem csak a jelölt szempontjából fontos, de ugyanolyan érdeke az interjúztatónak is, hiszen a cég jó hírneve is múlhat rajta. De először is fontos meghatározni a toborzás módját.

A toborzási stratégia munkáltatói oldalát bemutató 5 részes cikksorozatunk utolsó részében megtudhatjuk, hogy mi viheti sikerre az állásinterjút.

Hogyan és milyen csatornán kommunikáljunk a potenciális jelöltekkel?

A toborzáskor ma már leginkább az online kommunikáció kerül előtérbe. Ez az elsődleges olyan platform, ahol a vállalat és az álláskereső a legkönnyebben és a leggyorsabban találnak egymásra, mint:

  • a közösségi médián (Facebook, Instagram, LinkedIn) létrehozott célzott hirdetéseken vagy a cég profilján megosztott álláshirdetéseken,
  • Youtube-ra feltöltött hirdetésen,
  • a különböző állásportálokon,
  • saját honlapon feltüntetett vagy hírlevélben kiküldött álláshirdetéseken,
  • diák- és nyugdíjas szövetkezetekkel, vagy munkaügyi központtal, munkaerő-kölcsönző cégekkel létesített kapcsolat esetén, a honlapjukon feltüntetett álláshirdetéseken keresztül.

Vezetői felkészülés állásinterjúra –  Pexel

Az offline történő kommunikáció kicsit már körülményesebb, esetenként azonban hatásosabb lehet, főleg, ha közvetlenül tudunk az álláskeresővel beszélni. Ezt rendszerint rendezvényeken (pl. állásbörzéken, nyílt napokon) tudjuk megtenni. Hatékony lehet továbbá a személyes ajánlás, amikor is a cég egyik munkatársa saját tapasztalatai alapján közvetíti a szervezet álláslehetőségét.

Ami viszont már kevésbé jellemző, ám még mindig fellelhető kommunikáció a nyomtatott sajtóban vagy rádióban való hirdetés. Ezek a hirdetések inkább egyszerűbb fizikai munkát tartalmaznak és többnyire a helyi sajtóban, rádióban jelennek meg.

Mire kell figyelnie az interjúztatónak?

Egy állásinterjú elég stresszes és kényelmetlen helyzet a munkavállaló szempontjából. Interjúztatóként oda kell figyelni az alap udvariasságra, és hogy oldott hangulatot teremtsünk, hiszen ennek egy kellemes beszélgetésnek kell lennie. Emellett pedig az interjú egyben egy értékesítés, ahol mi a céget, az alany pedig önmagát adja el.

Minden egyes mozdulattal, megnyilvánulással a munkáltatói márkát építjük, ezért lehetőleg ne késsünk az interjúról, az alannyal egyenrangú félként kommunikáljunk, figyeljünk rá és legyünk vele empatikusak.

Pozitív megítélést kelt a jelöltben, ha igazán őszintén kommunikálunk vele. Ha a munkakör, a feladatok ismertetéséről van szó, akkor jobb, ha a valóságot ábrázoljuk, hogy mire kell számítania, mintha túlfényeznénk a helyzetet.

Felkészülés online állásinterjúra –  Pexel

Az is nagyon fontos, hogy ne csak az álláshirdetésben feltüntetett információkra összpontosítsunk, hanem lássuk el az alanyt plusz részletekkel, tudnivalókkal. A feltett kérdésekre pedig bő válaszokat adjunk. Interjúztatás közben arra is érdemes koncentrálni, hogy a jelölt hogyan tudna beilleszkedni a vállalatba, mennyire lenne csapatjátékos, egyáltalán tud-e azonosulni a szervezeti kultúrával, értékrenddel. Van-e benne elszántság a fejlődésre, hozzátud-e segíteni, elérni a vállalati célokat?

A tudat alatt még mindig tabunak számító bérről is nyíltan célszerű beszélni, hogy kezdetben mennyit fizet a cég, hova lehet ezt feltornázni, és hogy milyen juttatások, cafetéria illetik meg a jelentkezőt.

Végezetül mindig adjunk visszajelzést! Akár pozitív, akár negatív eredménnyel zárul számára az interjú, a döntésről mindenképp értesítsük, hiszen ez is egy fontos lépés, hogy ne rossz szájízzel gondoljon a cégünkre.

Hogyan kell készüljünk fel?

Az interjúztató felkészültsége legalább annyira fontos szempont, mint a jelölté. Nagyban meghatározza az interjú végkimenetelét, ha tisztában vagyunk vele, hogy ki is ül velünk szemben. Ezért előtte tanácsos megismerni az alanyt az önéletrajza vagy akár a közösségi oldala alapján is. Ezek alapján előre összeírhatjuk azokat a kérdéseket, amikre kíváncsiak vagyunk, amik mindenképp fontosak számunkra a munkakör szempontjából.

De ha tudjuk, hogy a kiválasztáshoz milyen típusú eszközre lesz szükségünk (pl. egy teszt megírására vagy szituációs gyakorlat alkalmazására), akkor ahhoz is érdemes felkészülten hozzálátni. Csak így lehet igazán hatékonyan levezetni és elérni a kívánt célt. Minél pontosabb képet kapunk a potenciális munkaerőről, annál könnyebb lesz a helyes döntést meghozni.

Az 5 részes cikksorozatunkból kiderült, hogy az ideális munkaerő megtalálása közben sok tényezőre kell odafigyelni. Ha pontosan tudjuk, hogy kit akarunk az adott pozícióra, akkor a célnak megfelelő eszközök, csatornák, és kommunikáció használatával elérhetjük, hogy az interjúztatás után a legmegfelelőbb jelöltet tudjuk foglalkoztatni.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella