Munkaügyi ellenőrzés útmutató munkáltatóknak

Utoljára frissítve: 2022.05.26.

Written by M. Aurél

2020.10.20.

}

5 perc olvasási idő

Munkaügyi ellenőrzés útmutató

Minden munkáltató számára eljöhet a nap, amikor munkaügyi ellenőrzésre kerül a sor a cégnél. Jöhetnek előzetes bejelentéssel vagy anélkül, ha az ellenőrök megjelennek a figyelmeztetéstől kezdve, akár 30 000-től egészen 10 000 000 Ft-ig terjedő bírsággal is sújthatnak. Ezért kiváltképp fontos, hogy először inkább mindig mi ellenőrizzük a cég szabályszerű működését. Lépésről lépésre útmutatónkkal segítünk felkészülni, hogy stresszmentesen vedd az akadályt:

Miért vallanak kudarcot a munkáltatók a munkaügyi ellenőrzéskor?

Egy-egy munkaügyi ellenőrzéskor a munkáltatók többsége szinte mindig ugyanazon az elkövetett hibákon buknak el az ellenőrök előtt. Országszerte évről-évre a leggyakoribb jogsértésnek számít a fekete foglalkoztatás, a hiányos munkaidő-nyilvántartás vagy a „trükkös” túlórák és szerződések.

Azonban nem csak a kihágások egyeznek meg sok vállalkozásnál, hanem azok indokai is, miszerint:

  • minden adatot és papírt átadtak a könyvelőnek, csak ő nem jelentette be a munkavállalót
  • a munkavállaló próbamunkán van
  • a dolgozó első munkanapja pont az ellenőrzés napjára esett
  • adminisztrációs „hiba” történt.

Ilyen eredményekkel zárult 2020 első negyedévi munkaügyi revíziója

Az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) legfrissebb jelentése szerint 2020. március 31-ig hazánkban összesen 4 123 munkáltatót ellenőrzött a munkaügyi hatóság. Ebből 68%-uknál, azaz 2 803 foglalkoztatónál találtak munkaügyi jogsértéseket. Ezek a szabálytalanságok a vizsgált munkavállalók 65%-át (18 275 főt) érintettek.
A legmeghatározóbb jogsértés 2020-ban a feketefoglalkoztatás volt, amely 2011-ig visszamenőleg az idei első negyedévben volt a legmagasabb. Összesen, az ellenőrzött dolgozókat tekintve 2 465 főre (13,49%-ra) tehető a számuk.

Szintén magas arányban volt tapasztalható a munkaidő, pihenőidő és rendkívüli munkavégzésre vonatkozó szabálytalanság. Ez 4 909 munkavállalót jelent.
Gyakori szabálysértés volt továbbá a munkaidő-beosztás és a munkaidő-nyilvántartás hiánya vagy hibás adatokkal történő kitöltése, illetve a szabadsággal kapcsolatos jogsértések.
Az alábbi táblázat szemlélteti, hogy összesen mely főbb kihágások milyen arányban oszlanak meg a 2020-as munkaügyi ellenőrzés első negyedévére vonatkozóan.

Forrás: Az ITM Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztályának jelentése

Szerencsére Te most ezt a bejegyzést olvasod és fel tudsz készülni.

Mit vizsgálnak a munkaügyi ellenőrök?

A munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény szerint, a hatósági ellenőrök megvizsgálják, hogy a munkáltató betartja-e:

  • a munkaszerződés és a munkavállaló írásbeli tájékoztatójának tartalmát
  • a fiatalok, nők és megváltozott munkaképességű dolgozókra vonatkozó szabályokat
  • az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó rendelkezéseket
  • a bejelentési kötelezettségeket
  • a munka-és pihenőidő szabályait
  • kötelező munkavédelmi szabályokat és a munkakörnek megfelelő munkavégzési feltételeket
  • harmadik országbeli állampolgár foglalkoztatásának engedélyét és az ezzel kapcsolatos jogszabályokat
  • munkaerő kölcsönzésre vonatkozó előírásokat
  • a munkavállaló számára kiadott igazolásokat és az elszámolásokkal kapcsolatos rendelkezéseket.

Milyen jogosultsággal rendelkeznek, és mit ellenőriznek a munkaügyi felügyelők?

Az ellenőrök kizárólag hatósági igazolvánnyal rendelkezve végezhetnek munkaügyi ellenőrzést. Ennek felmutatásával jogosultak:

  • a terület minden helyszínére belépni
  • a helyszínen kép- és hangfelvételeket készíteni
  • a biztonsági kamerák felvételeit és a beléptető rendszer adatait megnézni, lemásolni
  • a helyszínen tartózkodó munkavállalókat igazolni, szükség esetén tanúként meghallgatni.

Milyen szankciókra számíthatsz?

Szabálysértések elkövetése miatt, a revizor a munkáltatót az alábbi szankciókkal illetheti meg:

  • megtilthatja a jogsértéssel érintett munkavállaló foglalkoztatását
  • munkaügyi bírságot szabhat ki
  • eltilthatja a vállalkozót a tevékenységének végzésétől
  • kötelezhet az elmaradt munkabér munkavállalónak történő kifizetésére
  • a jogsértésnek megfelelően jelentést tehet az illetékes felügyeleti szerveknél
  • legkedvezőbb esetben pedig figyelmeztet a szabálysértés helyrehozatalára.

Szerencsére az utóbbi években a kisebb adminisztratív hibák esetén a cél a munkáltató helyes útra terelése ezért ilyen esetekben egy figyelmeztetés és a hiba javítására kérhetnek.

Miért jönnek ellenőrizni?

Minden évben a hatósági ellenőrzési terv 2 kiemelt iparágat határoz meg, melyek tüzetesebb ellenőrzésre számíthatnak. 2020-ban az építőipar és a vendéglátóipar kerül nagyító alá, valamint a munkavállalók foglalkoztatására vonatkozó szabályok érvényre juttatása és betartása. Különös tekintettel a bejelentési kötelezettségre. Azonban ettől függetlenül minden ágazatnak felkészültnek kell lennie egy munkaügyi revízióra. A hatóságnak az a feladata, hogy megnézze a törvényeket betartják-e. Ezért véletlenszerűen is kiválaszthatnak.

A másik eset amikor valamilyen bejelentés kapcsán érkeznek vizsgálódni a vállalatotokhoz. Munkaügyi szabálytalanság bejelentést bárki tehet az illetékes hivatalnál. Ez esetben elbírálják, hogy a bejelentés további vizsgálatot kíván-e.

Hogyan érdemes felkészülni egy esetleges ellenőrzésre?

Annak ellenére is, ha mindent jól csinálunk, tudtunk nélkül is követhetünk el szabálysértést, amire a munkaügyi ellenőrzés során mindig fény derül. Ezeket jó eséllyel elkerülhetjük, ha a következő lépéseket betartjuk!

1. lépés: 

Munkaidő nyilvántartás

Amellett, hogy betartjuk a törvényi előírásokat és mindenben jogszerűen járunk el, az ellenőrzéshez kötelezően a helyszínen kell lennie az alkalmazott által is aláírt munkaidő nyilvántartásnak. Ez azért nagyon fontos, mert ebből kideríthető a dolgozó munkaidejének kezdete és vége, a munkaközi szünetek (amit tanácsos feltüntetni), a pihenőidő, távollét és a szabadság ideje.

A munkaügyekre is létezik már olyan jövőbemutató megoldás, amivel pénzt és időt tudsz megspórolni. Munkaügyi szakértőnk Erzse Tibor nagyvállalatok számára fejlesztette ki az OLM Rendszert, kis és középvállalkozások számára pedikg Online Munkaidő Nyilvántartó Rendszert. Megtalálható bennük minden olyan funkció, amellyel egyszerűen, gyorsan és a munka törvénykönyvének megfelelően tudod elvégezni mindennapi hr munkaügyi feladataidat.

2. lépés: 

Nem kötelező, de erősen ajánlott dokumentumok

Vannak olyan iratok, amelyeket nem kell kötelezően, de a munkáltató szempontjából mindenképp érdemes az aláírt és legalább a fénymásolt példányokat a helyszínen tartani:

  • a dolgozók munkaszerződése és a hozzá tartozó tájékoztató
  • a 18 év alatti, fiatal munkavállalók szerződése és szülői hozzájárulás
  • bérjegyzék és a munkabér átvételi igazoló dokumentum
  • munkaerő kölcsönzési szerződések, hozzátartozó dokumentumok
  • munkavállalási engedély a harmadik országbeli állampolgár alkalmazása esetén.

Ezzel gördülékenyebbé tehetjük az ellenőrzés folyamatát, és sok időt és felesleges köröket spórolhatunk meg magunknak a hatóságoknál. Melyik dokumentumot meddig kell megtartanod? Összefoglaló bejegyzésünből itt megtudhatod.

3. lépés: 

A munkavállalóink felkészítése

A hivatalos iratokon túl jó, ha a munkavállalókat is felkészítjük a munkaügyi ellenőrzésre. Megesik ugyanis az, hogy ha kérdeznek tőlük valamit, akkor nem tudnak vagy nem a megfelelő választ adják stresszhelyzetben. Ezért javasolt előre elmondani nekik, hogy milyen kérdésekre számíthatnak, hogyan reagáljanak egy ilyen – számukra is – kényelmetlen helyzetben.

4. lépés: 

Tájékozódj!

Ha valamiben nem vagy biztos nyugodtan fordulj a közösségünkhöz. A Munkaügyi Fórumban 2 hétig ingyenesen kérdezhetsz szakértőinktől vagy megnézheted, mások milyen választ kaptak.

Bár a munkaügyi ellenőrzés hallatán szinte azonnal pánikolni kezdünk, de ha a cégnél minden rendben van, akkor nem találhatnak rajtunk fogást. Az ellenőrök is csak a munkájukat végzik, ezért nem kell úgy tekinteni rájuk, mint ősi ellenségekre. Ha folyamatosan tájékozódunk a tevékenységet és a vállalkozást érintő szabályokról, és minden jogszerűen csinálunk, akkor más szemszögből megközelítve úgy is nézhetjük: az ellenőrök azok, akik megerősítenek minket abban, hogy jó úton haladunk.

A fent összefoglalt lépések betartása segítenek elkerülni, hogy egy gondatlanság akár tetemesebb összegbe is kerüljön a cégnek. Érdemes tehát ráfordítani az időt és energiát, ezzel elkerülhetjük az álmatlan éjszakákat, hiszen semmi olyan kötelezettséget nem tartalmaz, amit ne tudnánk teljesíteni. Így pedig még az ellenőrök váratlan látogatása sem okoz majd meglepetéseket.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Munkaügyi Fórum hírlevél
Iratkozz fel, hogy első kézből értesülj a munkaügyi, HR, adózás, TB és digitalizáció hírekről!
Hírlevél és Általános Szerződési Feltételek*
Adatkezelési tájékoztató (GDPR)*